Friday 1 November 2013

Gelembung air sekitar mulut ??

Salam 1 November 2013 :D

12.50 a.m. , Nur Ezati tetiba rajin nak update blog sementara tunggu Encik Bubu balik dari meeting. Ecehh.

Entry malam ni memang berkait rapat dengan aku sebab aku dah pernah kena !
Gelembung air sekitar mulut. Tapi aku takdek la sampai sekitar mulut.

Meh aku cerita dulu. Mula-mula aku bangun tidur pagi 2 minggu lepas, tetiba aku rasa nyeri (ala-ala seriau ah, taktau cemane nak explain) kat penghujung bibir kiri aku. Aku garu lah. Ingat kena gigit nyamuk. Buat bodoh je. Then lepas mandi, aku tengok dia dah start bengkak, kaler pink2 cenggitu. Aku dah serba salah lah,tah ape kene tah kali ni. Aku sapulah minyak Cap Kapak dengan harapan bengkak tu surut. Sebelah petang, dia dah start ber-bubble2 cam dalam gambar ni. dalam 4 bubble, tapi berkelompok. haaa, kemain explaination aku.



pastu, aku dah tak sedap hati. aku pun bagitau mother. beliau rilek je, lagi suruh letak minyak gamat. aku pun letak lah. tapi rupanya, bila letak minyak gamat, bubble tu macam makin besar . aku panik lah. aku merengek2 kat mother. aku ni pantang benda2 alah kat muka. Aku pun amek lah inisiatif google pasal gelembung2 ni. haram jadahh. bahasa indon je aku jumpe. hahaha. but then, aku terbaca 1 health blog ni. dia cakap pasal Virus Herpes Simplex. aku tengok gambar-gambar yg dia provide, sejibik sejibon macam bubble kat mulut aku. hahaa. 

at first aku takut kena kayap. yelah, dah pernah merasa seksa kayap tu, aku taknak la kena kali kedua. masuk hari kedua menatang bubble tu bersuka ria kat mulut aku, aku nak jugak pergi farmasi ! gila kauu, lusenye aku nak pergi field trip mase tu. dah la bubble ni obvious gila merah dia. ciss. orang ingat aku pakai lipstik comot T__T

pergi je jumpa kakak kat farmasi tu, aku tunjuk je bubble tu, dia terus bagi ubat VHS tu, so betullah aku kena virus herpes simplex tu. hahaha. boleh lagi gelak. nama ubat tu, VIRLESS(antiviral).kocik je ubatnya tapi rm20. pakai 5 kali sehari, setiap 4 jam. aku pun pakai la. bagusnya kalau dari awal aku pakai, cepat sikit baik. hahaa. ni cukup 2 minggu baru bubble ni kering, kempis dan pulih.

eh tau tak seksa kena VHS ni. rasa macam mulut koyak sebelah. nak menganga payah weh. kalau tenganga besar, berdarah la jadinya. demi nak baik, hari-hari aku belai bubble tu. pas mandi, bersihkan luka dengan minyak gamat guna cotton buds, then baru apply krim VHS tu. bila dah luka2 tu, biasalah. semua tanya kenapa. stres aku nak explain kat sumorang. hahaha. 

Mengikut apa yang aku bacalah, virus ni common and affect mouth area or near our lips. kita akan rase cam tingling tu, nyeri lah. pastu dia start la bulat-bulat. in some article, dorang stated that kalau takdek treatment, VHS ni mungkin merebak kat area lain. but then, in other article, dorang ckap VHS boleh go away without treatment but takes 2 weeks lah. nasihat aku lah sebagai "mangsa" VHS ni, better beli je ubat tu daripada tetiba dia merebak. boleh bawak kecacatan sebenarnye. prevention is better than cure right ? VHS yg aku kena ni type 1, tak kritikal. but then type 2, sangat bahaya cause it affect genital area.

macam mana aku boleh kena VHS ni ? Tah la. aku tak sure. tapi aku rasa sebab act aku sendiri. malam sebelum kena tu, aku punya beriye buang whiteheads kat hujung mulut ni dengan KUKU ! tu la puncanya kot T__T suka sangat guna kuku, mana tau kotor. so terjadilah infections. 

oh ye, symptoms untuk VHS ni may be triggered by stress, menstrual,sun, hormone changes and fever.  

Sekadar berkongsi je sebab aku rasa macam tak ramai je pernah kena VHS ni. huuu.
Next entry aku nak share pasal pengalaman aku kena kayap masa kat matrik dulu. hahaha. memang aku ni kena memacam penyakit, dugaan Nur Ezati. takpe, pengalaman. 

Sekianlah cerita aku pasal gelembung air kat mulut. hehehehe. short and simple. Assalamualaikum (^_^)



17 comments:

  1. Assalamualaikum.hello. saya shahify. Saya pun baru dpt tau kena vhs tahap 1 mcm awk tapi takda apa2 ulser kat bibir lg. Cuma pernah ada gatal sekejap je kat bibir sekali. I just wanna say its good to know that i'm not alone in this kind of situation. Saya rasa down bila dpt tau saya kena vhs atas sebab nama dia 'herpes'. Now i'm a bit better. Kalau tak keberatan boleh la awk share lg pasal benda ni. Boleh kita tukar2 cerita. Sekian. Wassalam ☺

    ReplyDelete
  2. thanks awak sharing. lega jantung iolls.

    ReplyDelete
  3. Sy br dpt tau kena herpes type 1...mmg frust gilerr...sbb virus ni mmg stay dlm bdn smp bila2. Frust sbb klu sape2 dgr nama virus ni mmg semua tau virus ni berkaitrapat dgn sex rambang. U x rasa takut ke bila dpt tau kena penyakit ni?

    ReplyDelete
  4. Assalam...sy br je dpt tau kena herpes type 1. Frust sgt sbb virus ni mmg berkaitrapat dgn sex rambang even kita x buat pun. Lgpun virus ni stay dlm bdn smp bila2. Awk xde rs takut ke? Cmne awk bleh rileks je ye? Pls share tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi awak. my advice, start from today, awak kena jaga hygiene. and if rasa semacam kat part yg pernah kena infection tu, better cepat2 beli ubat dia :)

      Delete
  5. Thank you dear for your info. Skg ni baru saya tahu saya terkena VHS nih. Same situation with you! Ergh.

    ReplyDelete
  6. sy kene HSV-1 tapi kenapa dekat daerah kemaluan? Peliklah, dah la xpernah contact ngan prempuan. Aduhai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe you patut jumpa doctor. takut jadi pape nanti ke..

      Delete
  7. kwn saya pn baru kena.saya cepat2 bawa dia p klinik.tkt dia mati.saya syg kwn saya tu.terima kasih atas info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha this comment buat saya gelak sensorang.. you're such a good friend shaiful!

      Delete
  8. aku rasa aku pon kene ni jgk..kes aku, aku garu2 pkai gigi aku and esok tgk da de blister.
    yg ak plik, cmne menalah virus ni leh ade. ke mmg ade dlm bdn kita?
    anyway, u trus p farmasi? xjmpe doktor dlu?
    mcm malu lak nk kua sebab obvious giler sketol kt bibir ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi ! :D from my reading, bende ni mmg ade dalam badan kite. but it just take a perfect time je dia nak muncul. hahahaha depends on our stress/hormones etc. Yes, terus pergi farmasi, guna ubat yg dia bagi n poofffff! in 2 weeks dia sembuh. hahahaha mmg malu gilaaa.. my friends asek tanya je kenapa mulut engko camtu wei?

      Delete
  9. baru kena and stress sangat . hari hari p office mulut bengkak . terus rasa down . yah atleast tak keseorangan and guna jugak ubat sapu yang virless tu .

    ReplyDelete
  10. Saya dah selalu sgt kene menda ni..ekeke..punca ? Saya alergik pada lipstik..kalau pakai gincu je or pelembap bibir xkira la apa brand sekalipun..kompem kena herpes ni. Tp ada jugak kdg2 tu xkene tp jarang la tak kena.so susah la nak melawo..biasanya mula2 dia gatal bisa kat hujung bibir..then baru keluar gelembung air .bila gelembung dah pecah jadi melecet mcm kudis pulak.den nk tggu dia kering mmg seksa la sbb bibir kn lembap .so nk kering tu amik masa lama..bila da baik baru lege rasa.. Sy dapat ubat cream for alergik je dr hospital penawar. Tu pon just utk keringkan luka tu je

    ReplyDelete
  11. Yup me too.. Tenkiu for the Information given.. Dah selalu kne dr Kecik tp dah besar2 ni curious plak nk tahu knape n ape sebabnye.. Tu yg smpai ke sini.. Hehehe.. Mmg akn kne after bngun dr tidur.. N mmg btul amik masa around 2 weeks for okay balik.. Thanks again😊

    ReplyDelete
  12. malam semalam naik biji merah mcm jerawat..ehh gatau p picit dgn kuku.sekali bangun pagi ni...dah ada biji2 bubble tu😫😫
    bibir dah mmg sensitif..kalau pakai lipstik memang jadi gatal2..selain dari krim tu..ada cara lain tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Awak, rasanya takde dah cara lain.. krim tu paling berkesan nk bagi dia elok cepat

      Delete

Mari tinggalkan respon andaa :)